Inspelen op de Smart Home trend

Wanneer we het hebben over kunstmatige intelligentie, zelfbesturende voertuigen en zelflerende machines, is het duidelijk dat de industrie staat te trappelen om deze nieuwe ontwikkelingen te omarmen. De vertaalslag naar ons eigen huis blijkt echter nog steeds een enorme uitdaging. Is het eenvoudige, betaalbare en modulaire slimme huis nog steeds een beeld uit de toekomst?

Twitter Randy van Wort Door Randy van Wort, Productmanager Smart Home bij BNS

De slimme spraak-assistent
In 2017 zagen we in Amerika, Engeland en Duitsland de razendsnelle opkomst van de slimme spraak gestuurde assistent. Zijn we inmiddels gewend de mobiele telefoon met apps te bedienen, zo is het met de slimme spraak assistent mogelijk tegen je huis te praten! Dit zorgt voor een natuurlijkere manier van het aansturen van ons slimme huis. Groot voordeel hierbij is dat men meerdere apparaten van verschillende merken met elkaar kan verbinden. Daar ontstaan weer toepassingsmogelijkheden door en een razendsnelle interactie. De spraak assistent lijkt een prominente rol te gaan spelen in de verbinding van losse slimme producten naar een compleet slim ingericht huis.

De noodzaak van een Gateway
Hoewel de slimme spraak-assistent een essentiële rol gaat spelen, is bij de toename van het aantal verbonden apparaten een dirigent in het huishouden vereist. Losse apparaten in combinatie met de spraak-assistent voeren een basisfuncties op hoog niveau uit. Maar geavanceerde functionaliteiten blijven achterwege.

Eén van de veelgevraagde thema’s in Smart Home is verbeteren van het wooncomfort. Ook het verhogen van het veiligheidsgevoel staat hoog op het verlanglijstje. Door de enorme adoptie van de slimme lampen, thermostaten en camera’s ontstaat een nieuwe behoefte. Maar hoe kunnen de losse apparaten gekoppeld worden waardoor de woning een werkelijk slim functionerend geheel wordt? De taal die elke leverancier voor zijn apparaat gebruikt is daarin één van de grootste obstakels. Gelukkig is een vrij simpele oplossing voor deze verbinding beschikbaar, de gateway!

Gezocht vakman!
Helaas lijkt in Nederland de klant de meerwaarde van slimme oplossingen (nog) niet in te zien. Groot aandeel hierin is het gebrek aan kennis en kunde voor installatie en configuratie. Wie helpt, adviseert en begeleid deze groep mensen naar de nieuwe producten die onze markt al doet overstromen?

Om in te spelen op een enorme groeimarkt, verwachte omzet in 2018 600 miljoen, is een hoop tijd, aandacht en de wil nodig van de specialist in de IT en Telecomsector. De verandering van het businessmodel, de verkoop van oplossingen in plaats van losse producten vraagt een geheel nieuwe aanpak. Ben jij er klaar voor?



Terug

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klantenservice

(030) 204 00 30
Email:service@bns.nl

Klant worden

ADRES

Witboom 2
4131 PL Vianen
(030) 204 00 00
Email: info@bns.nl

Copyrights 2017 - BNS Data Logistics B.V.