Quality of Service, hoe leg je dat uit?

In onze branche kom je regelmatig de term “Quality of Service (QoS)” tegen. Maar weet je wat het betekent en hoe leg je de term uit aan klanten? Quality of Service verwijst naar de kwaliteit of de prestaties van een dienst zoals telefonie, computernetwerken of cloud computing.

Originele blog is gepubliceerd op grandstream.com en is geschreven door Kate Clavet, Content Marketing Specialist, Grandstream Networks.

De kwaliteit van deze services meten we op basis van verschillende factoren, Dit zijn bijvoorbeeld dataverlies, -doorvoer en bijvoorbeeld vertraging. Hoe meer vertraging optreedt bij het gebruik van een netwerk, hoe lager de kwaliteit van de gebruikerservaring. Het doel van de meeste netwerken, of het nu gaat om een kantoor, een universiteit of zelfs een detailhandel, is ervoor te zorgen dat alle gebruikers een positieve en efficiënte ervaring hebben. QoS-standaarden helpen dat te bereiken.

In directe relatie tot netwerken zijn QoS-standaarden richtlijnen die de route bepalen van het internetverkeer binnen het netwerk. De normen waarnaar, in 2018, het vaakst wordt verwezen, zijn 802.11e / WMM, VLAN en TOS. De VLAN- en TOS-protocollen hebben meer te maken met de manier waarop de informatie wordt gemarkeerd om de prioriteit te bepalen. In deze blog bespreken we Wi-Fi Multimedia (WMM).

WMM is een standaard die audio, video en voice prioriteert op niet tijds kritische items. Een telefoontje wordt bijvoorbeeld belangrijker beschouwd dan het downloaden van een bestand van FTP. Als er 30 seconden vertraging optreedt bij het downloaden van uw bestand, is er geen schade aangericht, maar een vertraging van 30 seconden tijdens een telefoongesprek kan leiden tot miscommunicatie of frustratie. Om deze situaties te verminderen, breekt WMM internetverkeer in 4 categorieën, hieronder weergegeven in volgorde van prioriteit.
• Voice-applicaties zoals VoIP
• Video- alle videotoepassingen
• Best Effort-applicaties waar een kleine vertraging geen probleem is, vallen de meeste standaard IP-toepassingen in deze categorie.
• Toepassingen met achtergrondprioriteit, zoals FTP, vallen onder de achtergrond.

Bij het volgen van WMM wordt de doorvoer gedistribueerd volgens de bovenstaande prioriteiten voor een kwaliteitsvolle ervaring. Vergelijkbaar met hoe patiënten bij de eerste hulp worden geprioriteerd volgens hun symptomen, behandelt WMM het Internetverkeer. In een kantoorscenario wordt meer doorvoer gedistribueerd naar een telefoongesprek of een videoconferentie, omdat in deze gevallen een vertraging een negatieve impact heeft, terwijl een lichte vertraging in een achtergrondtoepassing dit niet of minder heeft.
Het doel is om een naadloze, moeiteloze verbinding te bieden voor iedereen in het netwerk, ongeacht of dit een kantoor, winkellocatie of bibliotheek is.

Zorg er bij het opzetten van een netwerk, of bij het kopen van toegangspunten en routers, voor dat de producten geavanceerde roaming en QoS-standaarden ondersteunen zodat een optimale gebruikservaring creëren.



Terug

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klantenservice

(030) 204 00 30
Email:service@bns.nl

Klant worden

ADRES

Witboom 2
4131 PL Vianen
(030) 204 00 00
Email: info@bns.nl

Copyrights 2017 - BNS Data Logistics B.V.