Smart Home in retail

Randy van WortIn aanloop naar de presentatie van ons Smart Home portfolio spraken wij met diverse partners in Retail. Wat is de huidige staat van Smart Home producten in Retail en welke ontwikkelingen verwachten we op korte termijn. Dat de succesfactor niet afhankelijk is van de vraag vanuit de markt maar de presentatie van Smart Home oplossingen” werd ons al snel duidelijk.

Twitter Randy van Wort Door Randy van Wort, Productmanager Smart Home bij BNS

Smart Home Retail: de toekomst is rommelig.

Loop de gemiddelde doe-het-zelf-zaak en elektronica winkel binnen, en je vindt waarschijnlijk een select assortiment aan slimme apparatuur. Waarschijnlijk vind je in al deze winkels het zelfde assortiment. Het enige verschil in de verschillende winkelformules is de positie waarop zij deze apparaten in de winkel plaatsen en hoe zij haar klanten helpen te begrijpen wat een ‘slim’ apparaat is.

Sommige winkels spelen hier op in door een Smart Home gangpad met een aantal producten te verspreiden over de schappen, soms per categorie en soms per merk. In diezelfde winkel staan andere producten naast niet-slimme tegenhangers. Nest thermostaten staan bij veel winkels (vaak) naast andere, ‘domme’ apparaten in de schappen. Het verkoop argument voor de Nest is vanwege haar eenvoudige interface en de unieke verbeteringen die de slimme thermostaat biedt ten opzichte van een gewone thermostaat. Echter, wordt vrijwel niets gepresenteerd over andere slimme apparaten en het “ware idee” achter een Smart Home. Eén apparaat met een mobiele app maakt een woning nog geen slim huis.

Volgens onderzoek van Deloitte uit 2016 dienen retailers te laten zien “hoe” slimme producten werken. “Mensen voelen eerder de aantrekkingskracht en noodzaak wanneer ze begrijpen hoe slimme apparaten werken en deze in actie zien”. Het betreft een vrij intuïtief concept. Winkeliers omarmen deze manier van presenteren wanneer het om gadgets of meer bekende technieken zoals smartphones, tablets en zelfs home theater gaat. Telefoons die aangeraakt kunnen worden, pronkende HD-televisies langs de muren in combinatie met krachtige geluidssystemen.
Maar hoe bereiken retailers deze manier van presenteren voor slimme huistechnologie? Het is immers niet eenvoudig om te laten zien hoe technologie in het slimme huis werkt. Laat staan hoe apparaten samenwerken om oplossingen te bieden die het leven eenvoudiger, veiliger en handiger maken. En dat ook nog eens in een standaard winkeldisplay.

Samenwerking en kennis essentieel.
Retail moet de communicatie over slim wonen evolueren naar een manier waarop duidelijk wordt hoe slim wonen werkt, wat het doet, waarom en wat het biedt. Eén van de essentiële zaken daarin, is samenwerking met een kennisdistributeur die het verkoopkanaal kent. BNS biedt klanten een vernieuwend presentatieconcept waarin we de winkelier goed informeren over de juiste producten, de juiste presentatie en het juiste assortiment. BNS is daarbij als kennispartner in te zetten door winkeliers inhouse trainingstraject aan te bieden.

Wij zijn klaar om Smart Home naar de markt te brengen, doe je mee?

Heb je vragen? Onze productmanager Randy van Wort staat je graag te woord!

We hebben in deze blog stukken gebruikt van het artikel geschreven door Mitchell Klein, Executive Director van Z-Wave Alliance.



Terug

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klantenservice

(030) 204 00 30
Email:service@bns.nl

Klant worden

ADRES

Witboom 2
4131 PL Vianen
(030) 204 00 00
Email: info@bns.nl

Copyrights 2017 - BNS Data Logistics B.V.