Hoeveel (aan het netwerk verbonden) hardware heb jij in huis staan?

Veel internet service providers in Nederland bieden hardware in bruikleen aan in combinatie met hun abonnementen. Dat gaat om bijvoorbeeld modems en TV-tuners. Wanneer de eindgebruiker overstapt naar een andere internet provider, moet hij deze hardware weer terug sturen. Dat deze overstappers voor een gigantische logistieke stroom zorgen is niet bij iedereen bekend. Maar wist je dat alleen al in Nederland jaarlijks 1,8 miljoen gebruikers overstappen naar een andere provider? Deze hardware komt letterlijk het eerst binnen bij de organisaties die de logistiek verzorgen voor deze internet providers.

BNS is zo’n logistieke organisatie. Jaarlijks komen er enkele honderdduizenden modems en TV-tuners binnen bij ons in Vianen. In de verwerking van deze retourstroom zet BNS recycling in zodat we, naast het milieu, ook onze partners helpen met een enorm kostenvoordeel.

Hoe we dat doen?

We halen het plastic dat nodig is voor de productie van bijvoorbeeld blindkappen uit afval van onze retourstroom. Dat is een slimme manier van recycling. We sorteren uit onze afvalstroom plastic dat exact voldoet aan de kunststofspecificaties. Zo produceren we uit de afvalstroom hoogwaardige nieuwe producten.

Wat maken we dan?
Voor de aanleg van glasvezel in Nederland zijn er verschillende grondplaten ontwikkeld voor in de meterkast. Een grondplaat (of FTU) wordt gebruikt om de glasvezelverbinding op af te werken en de hardware daaraan te connecten. Elke provider biedt daarvoor zijn eigen hardware aan die dan weer exact passend is op de daarvoor geplaatste grondplaat. Om te voorkomen dat voor elke grondplaat nieuwe hardware moet worden geleverd en aangekocht, creëerde BNS een adapter van gerecycled plastic waarmee hardware universeel is aan te sluiten. In de productie van deze adapter bespaarden we 15000 kg CO2. Dat kwam bijvoorbeeld doordat we voor de grondstoffen (5500 kg plastic) uit de hoogwaardige plastic elementen van onze afvalstroom gebruikten.

Wil jij zien welke producten we leveren volgens deze methode? Kijk op onze webshop voor een overzicht. Meer informatie over hoe BNS  jouw organisatie kan helpen met duurzame oplossingen in retourlogistiek? Je bereikt ons via de mail of met de telefoon op (030) 204 00 10.

 

Om antwoord te geven op de vraag in de titel, het gemiddelde aangesloten apparaten per huishouden bedraagt 5 stuks. (Bron: Consumer Insights-panel).



« Terug

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Klantenservice

+31 (0)30 204 00 00

Contact

Witboom 2
4131 PL  Vianen
+31 (0)30 204 00 00
Email: sales@bns.nl

Copyrights 2019 - BNS Data Logistics B.V.