Het einde van ISDN

Per 1 september 2019 eindigt de dienstverlening voor ISDN (1/2) enkelvoudig/meervoudig en PSTN meervoudig. Daarna sluit KPN gefaseerd lijnen af. Sinds de aankondiging, een kleine 2,5 jaar geleden, stopte KPN veel tijd in het informeren van de markt en klanten over het stoppen van ISDN per 1 september. Het grootste deel van de ISDN klanten stapte inmiddels over op een toekomstvast alternatief.

Hoe wordt omgegaan met klanten die ISDN dan nog steeds gebruiken, verschilt per aanbieder. De ISDN-dienstverlening wordt namelijk niet alleen door KPN-klanten gebruikt. Andere aanbieders bieden ook ISDN-diensten aan op basis van het (Wholesale) netwerk van KPN. Elke telecomaanbieder maakt zijn eigen afweging hoe met de uitfasering van de ISDN-dienstverlening naar zijn klanten wordt omgegaan.

Uitfasering ISDN start per 1 september, voltooid in eerste kwartaal 2020

KPN wil voorkomen dat ISDN-gebruikers die de overstap nog niet hebben gemaakt vanaf 1 september onbereikbaar worden. Daarom heeft KPN voor alle telecomaanbieders en daarmee ook voor de nog actieve ISDN-klanten een beperkte coulance periode in het leven geroepen. Deze coulance geeft ruimte om alsnog de overstap te maken. Maar deze laatste ISDN-gebruikers moeten nu dus wel echt in actie komen anders is het te laat. KPN start vanaf 1 september met het gefaseerd opheffen van de ISDN-lijnen en verwacht dat in het eerste kwartaal van 2020 alle lijnen zullen zijn opgeheven; daarna is ISDN als dienst niet meer beschikbaar.

Over ISDN

ISDN, dat staat voor Integrated Services Digital Network, is een digitale communicatietechniek voor telefonie die begin jaren negentig door KPN werd geïntroduceerd. Het belangrijkste onderscheid tussen ISDN en een analoge aansluiting is de digitale signaaloverdracht vanaf de centrale, waarbij ISDN een signaal digitaal verstuurt. Dit maakte het mogelijk om klanten over een enkele aansluiting twee 64 kbps kanalen met hoge kwaliteit te bieden. Daarmee bleek ISDN ten tijde van de opkomst van het internet een goede oplossing om te bellen en te internetten over dezelfde lijn: je bleef tijdens het internetten immers telefonisch bereikbaar. Ook zorgde ISDN voor de mogelijkheid van meerdere nummers over een aansluiting. ISDN werd dan ook vooral populair onder zakelijk klanten.

Door de komst van breedband internet is ISDN overbodig geworden. Sindsdien is de markt voor vaste telefonie ook grotendeels overgegaan naar bellen via internet (Voice over IP, Hosted Voice) en mede daarom beëindigt KPN de ISDN dienst per 1 september 2019. Voor de uitfasering van ISDN 15/20/30 verbindingen, wat technisch weer anders in elkaar steekt, is gekozen om dit later te doen, namelijk op 1 oktober 2021.

KPN berichtgeving | 29 augustus 2019

« Terug

Klantenservice

+31 (0)30 204 00 00

Contact

Witboom 2
4131 PL  Vianen
+31 (0)30 204 00 00
Email: sales@bns.nl

Copyrights 2019 - BNS Data Logistics B.V.